Stifterens ord:

HISTORIEN BAG LET’S STUDY

Syv skoleskift, fagligt svag og en kæk ballademager var stikordene på mig som folkeskoleelev. Jeg forsøgte at starte på en frisk for hvert skoleskift, uden succes. Kombinationen af mine faglige udfordringer samt manglen på den nødvendige hjælp og støtte, resulterede i, at jeg endte ud i en ond cirkel.

I 9. Klasse blev jeg sat overfor et ultimatum, som hed, at jeg skulle ændre min adfærd markant, hvis jeg skulle gøre mig håb om at færdiggøre folkeskolen. Beskeden satte gang i noget i mig. Jeg tog mig sammen og opsøgte, på egen hånd, hjælp for at forbedre mig fagligt. Jeg tilmeldte mig blandt andet ekstra undervisningskurser på Københavns Ungdomsskole. Dette resulterede i, at jeg i folkeskolen endte ud med at gå fra at være den larmende samt fagligt ressourcesvage elev til at blive eleven, som afsluttede folkeskolen med et snit på over 7. Mine erfaringer med mangelen på støttende tiltag i forhold til dårligere stillet elever samt studerende, slutter dog ikke her. Desværre.

Jeg startede efter folkeskolen på Gefion Gymnasium i en klasse, hvor jeg både socialt og fagligt ikke passede ind. Jeg havde på daværende tidspunkt ikke fået andet støtte eller hjælp, end den jeg selv havde opsøgt i folkeskolen. Det faglige niveau blev mere udfordrende og manglen på den nødvendige hjælp, resulterede i, at jeg faldt tilbage i mine gamle vaner. Jeg var larmende, forstyrrende og deltog ikke i undervisningen. Mit stigende fravær og dårlige opførsel betød, at jeg igen blev smidt ud af skolen. 

Skuffelsen og ærgrelsen i mine forældres øjne var ikke til at ryste af. Min  far tog en alvorlig snak med mig og satte mig ind i virkelighedens barske realiteter. Han fortalte mig hvorfor han i sin tid var kommet til Danmark og hvordan han i Libanon ikke selv havde haft samme muligheder. I Libanon, hvor han som etnisk palæstinenser ikke var i stand til at få hverken arbejde og dermed ikke kunne benytte sin uddannelse samt tilmed ikke kunne eje noget selv. Muligheder jeg selv, på daværende tidspunkt, forspildte og tog forgivet. Min far spurgte ind til hvad jeg virkelig ønskede mig i livet. Et liv i fængsel eller et liv på gaden? Min fars ord gjorde kæmpe indtryk på mig og jeg fik en fornyet vilje til at gennemføre gymnasiet.

Jeg startede derfor på Gentofte studenterkursus, stærkt indstillet på, at den her gang ville det gå anderledes for sig. På trods af min fornyet motivation, gik der ikke længe før virkeligheden ramte mig. Jeg var fagligt bag ud og jeg havde ikke den nødvendige viden til at kunne følge med i undervisningen. Jeg forsøgte at deltage i undervisningen, men i takt med, at de faglige udfordringer blev større, tiltog mit fravær ligeledes. Især hver onsdag, hvor vi havde astronomi fra kl. 08 – 12,  – blev et perfekt tidsrum at tage en lur i.

Da vi 3 måneder senere fik vores standpunktskarakterer, var de ikke overraskende. Jeg vidste på forhånd, at jeg havde dumpet i alle fag. Men ikke astronomi som jeg ellers aldrig havde været til undervisning i? Da jeg konfronterede min astronomilærer, forklarede han karakteren med, at han kunne se, hvor meget jeg prøvede i matematik, og at ’der måtte være noget hjerne deroppe’. Han troede på mig og overbeviste mig om, at jeg skulle give undervisningen endnu en chance. Jeg fulgte hans råd og til min store overraskelse, blev jeg meget interesseret i faget. Jeg fik for alvor blod på tanden, og jeg kæmpede mere end nogensinde for at gennemføre min studentereksamen.

Desværre blev jeg endnu engang ramt af erkendelsen af, at der ikke er de nødvendige tiltag for studerende og elever med faglige udfordringer. Lektiecaféerne er ikke bred nok i deres faglighed og er desuden overbelastet med elever. Private lektiehjælpere tager skyhøje timepriser. Så hvad gør man, når man gerne vil omskrive sin historie, men ikke har de nødvendige ressourcer? I mit tilfælde etablerede jeg platformen Let’sStudy for netop at række en hånd ud til de elever og studerende, der sidder i samme situation som jeg engang selv har siddet i eller blot har brug for et ekstra skub.

Jeg har taget pennen i egen hånd og omskrevet min historie. Det burde alle elever og studerende have samme mulighed for. Let’sStudy er derfor netop din mulighed for en frisk start og en ny reel chance.

Log in with your credentials

Forgot your details?